Terța mare | Lecția intervalelor

Astăzi terța mare nu a avut nevoie de cuvinte, a zâmbit bucuroasă, fericită, înconjurată armonios de sora ei mică, terța mică, bineînțeles, şi de prietenele ei bune care aşteaptă şi ele să vă fie prezentate.

Hai, totuşi, să trecem la treabă, căci altfel stăm toată ziua într-un dolce vita şi un dolce far musica, mai ales că avem şi soarele acesta superb de toamnă…

Ce este o terță mare şi ce facem cu ea?

O terță mare este la fel ca o terță mică din punct de vedere cantitativ, adică este distanța dintre un sunet şi un al treilea.

Ex. Do – Mi, La – Do.

Dar ca o terță să fie mare, deci calitatea ei să fie mare, avem nevoie de două tonuri (deci două distanțe mari).

3M = 2T

Nu uitați, cantitatea faceți-o pe degete, ca atunci când numărați câte zile mai aveți până la vacanță, iar calitatea puteți să o faceți pe claviatură (fizică sau claviatura din minte), ca şi cum sunteți în vacanța şi la locul îndelung visat.

Ascultați cum ne întindem de la o secundă mare cu încă un ton, simțiți acest ton în plus, tactil şi emoția pe care o transmite.

Nu-i nimic dacă la început nu o să simțiți nimic, în timp veți reuşi să vă imaginați şi să simțiți din ce în ce mai multe emoții.

Să facem cunoştință cu toate terțele mari pe claviatură şi aşa cum v-am obişnuit deja, le împărțim pe (non)culori.

Mai întâi videoclipul filmat de fetița mea, iar după clip, revenim cu lecția scrisă şi detalii pe care nu le găsiți în clip.

Recapitulare

● Pe clape albe avem 3 terțe mari naturale: Do – Mi; Fa – La şi Sol – Si.

Dacă am fi în gama Do Major, aici avem treptele principale, I, IV şi V.

● Pe clapele negre avem o singură terță mare: Fa# – La# sau Sol b – Si b.

● Pe clapele dalmațiene avem 8 terțe mari: Do # – Mi # sau Re b – Fa; Re – Fa #; Mi b – Sol; Mi – Sol #; Sol # – Si # sau La b – Do; La – Do #; Si b – Re; Si – Re # sau Do b -Mi b.

Nu am scris terțele mari care includ dublu diez sau dublu bemol, nu pentru că nu sunt importante şi pentru că nu le vom întâlni, însă cred că depăşeşte acest nivel la care ne aflăm deocamdată.

Este foarte important să cânt toate intervalele atât treptat, cât şi intervalul propriu-zis (adică limitele care constituie intervalul studiat), ascendent, descendent, melodic, armonic şi în toate octavele.

Ascult timbrul intervalului în fiecare octavă a instrumentului meu, cu vocea, în schimb, îl voi cânta în octava potrivită ambitusului vocii mele.

În minte încerc să îl cânt în registrul cântat la pian (sau orice alt instrument) aşa cum se aude, nu cum poate vocea mea să îl cânte.

☆ Neapărat să încercați să cântați la pian terțele mari (sau mici) cu toate digitațiile posibile, în urcare la stânga cu 5-3, 4-2 şi 3-1, la dreapta cu 1-3, 2-4 şi 3-5. În coborâre, le voi cânta cu digitație inversă. Important: pe rând câte o mână, apoi împreună.

Profesorul vostru vă va ajuta să continuați studiul intervalelor cu diferite touche-uri (fel de a Atacand, de a atinge clapa: legato, staccato, marcato, dinamică diferită: pp, p, mp, mf, f, ff, crescendo, decrescendo, ca să puteți să creați stări diferite.

Am încheiat pe moment cu partea practică. Acum să vedem ce facem cu o terță mare.

Terța mare este primul interval pe care îl folosim când vrem veselie, vitalitate, bucurie, linişte şi tot aşa, este primul interval care stabileşte că o gamă este majoră (în bază, față de numele gamei) sau că acordul este major (în bază am o terță mare şi în vârf o terță mică).

Sincer, nu faceți mai nimic fără terțele mari, asta dacă nu faceți muzică atonală, evident.

Ați vrea să redați starea de Halloween? Încercați două terțe mari suprapuse (se numește acord mărit) şi veți avea rânjetul lui Cheshire Cat sau un fel de vrajă ciudată şi suspectă, da, da, încercați şi voi…

Am compus piesa de la începutul lecției noastre special pentru voi, respectiv pentru terța mare şi am o provocare pentru voi.

♡ Mai ascultați-o încă o dată fără să vă uitați la mâinile mele ce fac (dacă puteți), ce arpegiu cânt la începutul piesei, major sau mărit?

Mai vreți o provocare? Construiți arpegii/acorduri mai întâi majore, apoi mărite de pe fiecare notă. O să vă ajute să vă cunoașteți claviatura mult mai bine şi vă va dezvolta auzul pe mai departe, dar şi la citirea partiturilor.

Ah, mi-am adus aminte: ştiți cum arată o terță (mare sau mică) pe partitură?

Linie-linie sau spațiu-spațiu.

Acum eu vă dau spațiu sau… mie, că vine week-end-ul şi vă doresc zile senine ca terțele mari!