Recapitulăm terța mică

La ora cu fiecare dintre elevii mei am verificat împreună ca şi acest interval, anume terța mică, să fie găsit, îmblânzit în palme, degete şi în minte cu uşurință şi purtat la fel pe claviatură.

De aceea am considerat că nu pot merge mai departe în procesul de învățare a noilor intervale fără a face o recapitulare a lecțiilor deja afişate şi, cum observați, facem drumul înapoi, de la terța mare până la secunda mică.

Astăzi vorbim despre terța mică şi ce capcane ne poate pune în învățare.

În primul rând am tendința să ignor tocmai simțul auditiv, deci risc să nu ascult cum se aude terța , ce senzație îmi dă, deci cum o percep eu.

În al doilea rând risc să neglijez felul în care formez terța mică, fie T + st sau st + T, fie un semiton cromatic în minus față de terța mare. Deci a doua capcană este să nu ştiu din ce distanțe e făcută o terță mică (şi nu uitați, orice alt interval).

A treia capcană prin care puteți trece este să nu cântați intervalul şi descendent (nu doar în sens ascendent) pe claviatură, cu vocea (doar în octava confortabilă ambitusului vocii mele) şi în minte.

Majoritatea dintre voi cântați doar în sens ascendent intervalele (gamele şi arpegiile) şi exclusiv la pian. În piesele voastre preferate nu veți găsi doar intervale ascendente, compozitorul se mişcă în ambele sensuri. De asemenea, compozitorul nu îşi spune: “hai să scriu doar în octava centrală, că mi-e milă de tine, tu cel care îmi cânți piesa, tu ai studiat-o doar într-un singur sens”! Scopul oricărui creator este de a se duce oriunde îl duce imaginația. Şi nu-i aşa că de multe ori partitura îmi pare un muşuroi de furnici sau un păienjeniş?

A patra capcană este aceea de a genera intervalul începând doar de pe sunetul Do. De aceea la lecția Terței mici (şi la celelalte intervale) am avut grijă să sistematizez terțele în funcție de clape albe, negre şi dalmațiene.

Daaar, şi aici vine capcana cu numărul cinci, încercați şi mersul din semiton în semiton ascendent şi descendent al terțelor mici (mersul cromatic), respectiv din ton în ton, la fel, ascendent şi descendent. În clip aveți ilustrate aceste tipuri de mers:

Nu uitați ca apoi să vă jucați şi să combinați terțele mici în ce fel vă doriți şi vă imaginați.

Improvizați la pian zilnic, cel puțin 5 minute pe zi vă vor ajuta să aveți un progres real. Într-o lună de zile veți observa diferența în cântatul vostru la pian.

În ceea ce priveşte cititul la prima vedere, o terță (mică sau mare) se va vedea foarte uşor: linie-linie sau spațiu spațiu, ca un infinit uşor oblic când terța este melodică şi ca cifra 8 când terța este armonică, aşa cum ați văzut exemplificat în clipul de mai sus.

Nu în ultimul rând… nu uitați de digitații! La stânga voi exersa terța cu digitațiile 5-3, 4-2, 3-1 şi 2-1, iar la dreapta voi avea 1-2, 1-3, 2-4 şi 3-5. Profesorul vostru vă va arăta cum şi pe ce deget voi face transfer de greutate, căci nu este sănătos să atac egal ca greutate cu ambele degete pentru voi ajunge să încordez toată mâna şi nici sunetul nu va fi unul frumos, calitativ.

Atât pe ziua de astăzi. Pe data viitoare cu mult drag!