“Malala și creionul magic” de Malala Yousafszai și Ilustrații de Kerascoët, o carte tradusă de Ioana Bâldea Constantinescu la editura Cartea cu Genius este prima carte pe care o citesc pe canalul meu de YouTube și prima ilustrație muzicală pe care am făcut-o.
Mă bucur că am început cu Malala, care este și cea mai tânără câștigătoare a Premiului Nobel pentru pace.
De ce mă bucur?
Pentru că “armele” ei sunt cuvintele, educația, blândețea, căutarea de a înțelege, iubirea: adevărata putere.
Un copil de 10 ani (atâția ani avea Malala atunci când a început greul ei și al atâtor fete și femei pakistaneze) a înțeles că forța nu înseamnă putere, a înțeles că lupta atrage numai luptă, nicicând pace.
Povestea ei m-a inspirat, m-a însuflețit și m-a pus “pe treabă”.
I-am citit cartea, I am Malala (mulțumesc, Cristina Buja!), i-am povestit fetei mele care are 7 ani cam ce am putut eu să îi spun despre Malala și despre situația ei (sunt lucruri greu de digerat pentru un copil care nu a cunoscut violența, darămite terorismul), însă îmi doream ceva mai ușor de digerat. Și am găsit.
https://www.editura-arthur.ro/info/carte/malala-si-creionul-magic
Ce legătură ar putea fi între o poveste, citirea ei și educația muzicală?
Poveștile înseamnă Viață, Muzica înseamnă Viață.
Când doresc să explic unui elev “ce vrea să spună compozitorul” mă folosesc de imagini, de scene din viața reală, de povești citite sau trăite.
Inclusiv când vorbesc despre tehnica pianistică mă folosesc de povești.
De ce? Pentru că muzica are un limbaj abstract, criptic atunci când încep să o studiez, nu și când stau pe dreapta, în ipostaza de ascultător. Atunci când o ascult am o altă perspectivă. Oricât aș fi de educat, sensibil, atent, experiența este, totuși, una pasivă.
însă când fac eu însumi muzica, oho, am nevoie de uneltele potrivite: cuvinte, imagini, senzații, emoții, stări, gânduri, amintiri.
Acestea sunt ajutoarele mele principale de care mă folosesc în “traducerea” limbajului muzical.
Ori pentru aceasta ajung din nou la povești, fie pentru motivație, fie pentru inspirație.
♡ Acum partea muzicală: ilustrația muzicală.
Ce am vrut pentru Malala?
De data aceasta, ceva rapid, nu aveam timp de lucru, nu aveam timp pentru compoziție, așa că o improvizație a fost exact ce îmi servea.
Cum am dorit să fie?
Mi-am dorit o anumită stare, aceea de liniște, de calm, sensibilitate și simplitate. O temă care să o însoțească pe Malala ca fiind “Malala”.
De asemenea, a fost necesar ca ilustrația muzicală să mă ajute astfel încât ascultătorul poveștii să fie atent la poveste, la cuvinte, nu la muzică.
Ce nu am prevăzut și calculat, însă? Durata citirii cărții.
Această situație m-a făcut să dau pe repeat ilustrația muzicală, ceea ce nu a fost ceea ce îmi doream cu exactitate pentru că este important pentru mine ca muzica să însoțească firul narativ.
Data viitoare voi ști. ?
Până atunci, vă urez audiție plăcută cu Povești care îmi cântă: “Malala și creionul magic”.