Cum abordăm o piesă muzicală în DUO. Ritmul

Sofia și Matei au fost colegi la grădiniță și au împărțit același dulap, acum sunt colegi de an, la atletism și…la pian. Și mai bine, locuiesc foarte aproape unul de celălalt și se înțeleg foarte bine.

Așa că am profitat de toate aceste aspecte și am convenit atât cu părinții lor, cât și cu ștrumfii simpatici să ne vedem o dată pe lună în formula de DUO muzical.

Fiind amândoi la început de drum, suntem încă la stadiul de învățare a limbajului muzical, adică învățat note, durate, măsuri, cum să numărăm, dar mai ales cum să citim și cum studiem o piesă muzicală.

Piesa de mai sus este una fără versuri deocamdată, pe acestea le vom gândi împreună în funcție de subiectul pe care îl vor alege Sofia și Matei.

Piesa muzicală am făcut-o din doar 5 sunete, dar grafic vorbind sunt 6 din cauza lui Do central care este scris atât pentru cheia Fa, cât și pentru cheia Sol, respectiv pentru mână stângă și mâna dreaptă.

În primă fază le-am colorat diferit vocile astfel încât să le fie ușor să citească fiecare vocea sa.

Deja am făcut împărțirea în fraze muzicale, după cum vedeți în poza de mai sus.

Matei cântă rândul de jos (culoarea indigo) atribuit registrului mediu spre grav (cheia Fa, mâna stângă), iar Sofia citește și cântă rândul de sus (culoarea magenta, mov) al portativului unit în acoladă, cel atribuit registrului mediu spre înalt (cheia Sol, mâna dreaptă).

După ce se vor obișnui să citească fiecare ce are de cântat, vor face schimb de locuri și de voci.

La orele individuale vom studia piesa ca și când ar fi scrisă pentru o singură persoană, însă o vom studia și ca pentru duo.

În acest clip ne-am ocupat de RITM. Sub clip veți vedea analiza etapelor de studiu.

Ce presupune citirea și studierea ritmului într-o piesă muzicală? În timp ce numărăm timpii din măsură rar, egal și cu voce tare, batem cu palmele duratele scrise în piesă.

Când cântăm în doi sau în ansamblu gen trio, cvartet, cuvinte, etc., raportarea la celălalt este esențială: să îmi fac munca mea, în timp ce sunt atent și la celălalt. Ascult și anticipez.

Pentru pianiști, solitari by default, este foarte important să începem de mici munca în echipă, altfel raportarea la celălalt sau ceilalți va fi cel puțin dificilă.

Cu Sofia și Matei am lucrat fiecare frază separat făcând un sumar al fiecărei măsuri. Cine cântă măsura întâi, dar pe a doua? Iar măsurile 3 și 4?

Toate acestea, spuse cu voce tare de către fiecare dintre ei, pe rând.

I-am întrebat pe fiecare în parte care pare să fie momentul cel mai dificil din piesă.

După ce am făcut două citiri de RITM cap-coadă (de la începutul piesei până la sfârșit), pe cât posibil fără să ne oprim indiferent de greutăți sau de greșeli, am izolat acele măsuri dificile (măsurile 3 și 4 din fraza a doua), anticipând cine ce cântă.

Foarte important ca profesorul și părinții să nu activeze sau să hrănească spiritul de competiție al copiilor lor, ci să antreneze spiritul de echipă, de colaborare autentică.

Cu toții avem plusuri și minusuri, poate nu aceleași și cel mai probabil nu se manifestă deodată, însă datoria noastră este să îi ghidăm cu blândețe.

Spor și pe data viitoare cu pasul 2, anume…SOLFEGIUL. Yaaami, yaami în Miami!

? Cereți aprobarea părinților și a copiilor atunci când vreți să filmați, înregistrați și mai ales să distribuiți în mediul online imagini, clipuri cu ei.

? Acest clip este făcut și publicat cu aprobarea părinților și a copiilor.